Doki przeładunkowe
Doki przeładunkowe stanowią najważniejszy element wyposażenia nowoczesnych frontów przeładunkowych. Dok przeładunkowy, czyli kompletne stanowisko przeładunkowe, to system kilku urządzeń, dzięki którym możliwe jest bezpośrednie i niewymagające przestojów przemieszczanie towarów wózkiem widłowym lub ręcznym pomiędzy podłogą magazynu a wnętrzem skrzyni ładunkowej pojazdu dostawczego.
Dok przeładunkowy składa się z rampy przeładunkowej, śluzy uszczelniającej (fartucha uszczelniającego), bramy przemysłowej oraz wyposażenia dodatkowego w postaci odbojników, naprowadzaczy kół, klinów zabezpieczających, sygnalizacji świetlnej. Każdy z elementów doku przeładunkowego odgrywa bardzo istotną rolę podczas przeładunku.
Rampa przeładunkowa łączy i wyrównuje powierzchnię magazynu z podłogą samochodu dostawczego. Śluza uszczelniająca (fartuch uszczelniający) chroni strefę przeładunku przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych oraz zapewnia odpowiednie wymogi sanitarne. Zadaniem bramy przemysłowej jest szczelne zamknięcie magazynu. Dzięki zastosowaniu odbojników oraz naprowadzaczy kół zwiększa się bezpieczeństwo na stanowisku przeładunkowym. Naprowadzacze kół ułatwiają precyzyjne dokowanie samochodu dostawczego w miejsce przeładunku, dzięki czemu chroniony jest nie tylko pojazd, ale także elementy doku przeładunkowego – rampa oraz śluza uszczelniająca (fartuch uszczelniający), skraca się także czas operacji. Odbojniki amortyzują wstrząsy oraz zapobiegają tarciu pomiędzy dokiem przeładunkowym a samochodem dostawczym.
Jako najważniejsze korzyści wynikające z posiadania profesjonalnych doków przeładunkowych wskazać należy:
- skrócenie czasu realizacji operacji przeładunkowych,
- zwiększenie przepustowości placu przeładunkowego,
- możliwość obsłużenia różnego typu samochodów dostawczych,
- zabezpieczenie towaru przed niekorzystnym działaniem warunków atmosferycznych,
- ochrona przed dostępem osób niepowołanych,
- oszczędność energii oraz poprawa warunków pracy.
Projektowanie doków przeładunkowych musi zostać poprzedzone dokładną analizą takich czynników jak m.in.: rodzaje i wymiary obsługiwanych pojazdów dostawczych, natężenie realizowanych operacji, charakterystyka przyjmowanych jednostek ładunkowych, specyfika przechowywania towaru wewnątrz magazynu, posiadana infrastruktura oraz urządzenia transportu wewnętrznego, a także panujący mikroklimat.
PROMAG S.A. posiada pond 30-letnie doświadczenie w projektowaniu i wyposażaniu frontów przeładunkowych w systemy nowoczesnych doków przeładunkowych, dostosowanych do indywidualnych potrzeb klientów.