Logistyka odzysku
Logistyka odzysku jest to proces planowania, wdrożenia i kontrolowania skutecznego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, półproduktów i produktów gotowych wraz z powiązanymi z tymi przepływami informacjami od miejsca konsumpcji do miejsc pochodzenia w celu odzyskania wartości bądź właściwego zagospodarowania.
Można spotkać się również z innymi definicjami tej logistyki. Określają one ją jako przepływ dóbr od konsumenta do producenta w kanale dystrybucji bądź jako określenie odnoszące się do roli logistyki w recyklingu, deponowaniu odpadów oraz gospodarowaniu odpadami niebezpiecznymi.
Eksperci wskazują na kilka różnych sposobów pojmowania logistyki odzysku. Oprócz definicji przedstawionej powyżej również ten rodzaj logistyki wiązany jest z recyklingiem oraz gospodarowaniem odpadami niebezpiecznymi. Logistyką odzysku nazywa się również proces obsługi powrotu towarów związany z ich uszkodzeniami, odsprzedażą, sezonowością produktów, zmniejszaniem nadwyżek magazynowych oraz zwrotami od klientów.
Przy pojęciu logistyki odzysku, bardzo często można spotkać się z pojęciem logistyka zwrotna.
Logistyka zwrotna jest to ogół procesów zarządzania przepływami odpadów (w tym produktów uszkodzonych) i informacji (z tymi przepływami związanymi), od miejsc ich powstawania (pojawiania się) do miejsca ich przeznaczenia w celu odzyskania wartości (poprzez naprawę, recycling lub przetworzenie) lub właściwego składowania w taki sposób, by przepływy te były efektywne ekonomicznie i minimalizowały negatywny wpływ odpadów na środowisko naturalne człowieka.