Logistyka międzynarodowa
Logistyka międzynarodowa to bardzo szerokie pojęcie i jest definiowana na bardzo wiele sposobów. Obejmuje ona procesy planowania, kontrolowania i realizowania przepływów dóbr oraz informacji między poszczególnymi krajami. Logistykę międzynarodową można również rozumieć jako operowanie w skali międzynarodowej przepływami materialnymi. Jej istota dotyczy powiązań przedsiębiorstw w ramach systemów gospodarczych różnych krajów, a treść tych powiązań stanowi wymiana handlowa, z którą zawsze związany jest przepływ towarów lub usług.
Logistyka międzynarodowa ma podstawowe znaczenie dla internacjonalizacji przedsiębiorstw. Jej istota dotyczy powiązań przedsiębiorstw w ramach systemów gospodarczych różnych krajów, a treść tych powiązań stanowi wymiana handlowa, z którą zawsze związany jest przepływ towarów lub usług.
Logistyka międzynarodowa to rozumiana jest również jako proces dwuczęściowy polegający na zarządzaniu ruchem wyrobów ponad granice krajów lub regionów. Pierwszą część stanowią procesy wewnętrzne, które zachodzą w krajach goszczących, drugą tworzą procesy międzynarodowe.
Innym pojęciem logistyki międzynarodowej jest zarządzanie międzynarodowym łańcuchem dostaw, rozumiane jako połączenie działalności logistycznej firm – ogniw tego łańcucha, szczególnie funkcji operacyjnej, finansowej i marketingowej, a także kontroli przepływu fizycznego dóbr, środków pieniężnych, informacji poprzez i ponad granicami.
Logistyka międzynarodowa ma dwa wyraźne aspekty makroekonomiczny oraz mikroekonomiczny. Aspekt makroekonomiczny dotyczy tworzenia systemów logistycznych, w którym logistykę międzynarodową uznać można za platformę integracyjną globalizującego się biznesu. Aspekt mikroekonomiczny pozwala traktować logistykę międzynarodową, rozumianą jako metodę zarządzania ponadnarodowymi łańcuchami dostaw, w kategoriach systemowego narzędzia wspomagającego i optymalizującego procesy handlu zagranicznego.
Międzynarodową logistykę, wyróżnia kilka cech charakterystycznych. Między innymi jest to wielokrotne przekraczania granic państwowych przez towary, co wiąże się z dodatkowymi opłatami (np. celnymi) oraz opóźnieniami i zahamowaniami materialnych strumieni. Obiegający dookoła globu przebiegów towarowych, przekraczających wiele stref klimatycznych przy użyciu rozmaitych środków transportu oraz różnych systemów magazynowania i składowania. Międzynarodowe sieci logistyczne (aspekt projektowania) – kwestia substytucji między nakładami na logistykę a nakładami na produkcję, obsługę i sprzedaż.