Kaizen
Podnoszenie jakości produktów może odbywać się na dwa sposoby. Pierwszym z nich są innowacje wprowadzane odgórnie raz na jakiś czas, drugim usprawnianie procesu produkcji na każdym jego etapie metodą małych kroków.
Ten drugi sposób jest charakterystyczny dla japońskiego stylu zarządzania i dlatego też nosi japońską nazwę kaizen. Jego istotną cechą jest zaangażowanie wszystkich pracowników firmy w ulepszanie nie tylko produktu, ale też sposobu zarządzania przedsiębiorstwem.
Skuteczność tej metody sprawiła, że stała się ona ważnym elementem metody kompleksowego zarządzania produkcją Lean Manufacturing, której celem jest optymalizacja wykorzystania zasobów, podniesienie jakości produktu, zapewnienie terminowych dostaw itp.
Usprawniania metodą kaizen wprowadzane są na każdym jednostkowym etapie produkcji przez pracowników każdego szczebla, co daje dość szybkie efekty przy niskim koszcie wdrożenia zmian. Wdrożenie tej metody wymaga jednak sprawnego zarządzania, w którym bardzo pomocne okazują się takie narzędzia jak analiza SWOT, analiza MUDA czy standaryzacja 5S.
Rozróżniamy dwa główne rodzaje kaizen:
- Kaizen przepływu.
- Kaizen procesu.
W metodzie kaizen obowiązuje zasada, że lepiej jest zrobić małe usprawnienie dzisiaj, niż duże jutro.
Główne cele wprowadzania tej metody w przedsiębiorstwie to:
- Skrócenia czasu realizacji procesu pracy oraz poprawy jakości.
- Dostosowywanie techniczne części składowych systemu.
- Tworzenie kryteriów oceny i nagradzania.
- Redukcja kosztów.
Kaizen posiada 10 podstawowych zasad, które stały się mottem przewodnim wielu firm.
Oto one:
1. Problemy stwarzają możliwości.
2. Pytaj 5 razy „Dlaczego?” (Metoda 5 why)
3. Bierz pomysły od wszystkich.
4. Myśl nad rozwiązaniami możliwymi do wdrożenia.
5. Odrzucaj ustalony stan rzeczy.
6. Wymówki, że czegoś się nie da zrobić, są zbędne.
7. Wybieraj proste rozwiązania, nie czekając na te idealne.
8. Użyj sprytu zamiast pieniędzy.
9. Pomyłki koryguj na bieżąco.
10. Ulepszanie nie ma końca.