Efekt byczego bicza w łańcuchu dostaw
Najczęściej mówi się, że efekt byczego bicza jest wynikiem nieefektywnego kontaktu pomiędzy zamawiającym a producentem i innymi podmiotami, które znajdują się w łańcuchu dostawy. Dzieje się tak z prostego względu – z powodu częstej paniki bądź niepewności otrzymania towaru na czas, dostawcy decydują się na zwiększanie zamówienia, pomimo braku zapotrzebowania ze strony rynku. Każda inna jednostka w łańcuchu robi dokładnie to samo, otrzymując sygnał o zwiększonym popycie, bez analizy konsumenckiej. Efekt – głuchy telefon, który prowadzi do zniekształceń.
Efekt byczego bicza powstaje na etapie łańcucha dostaw, wyjaśniając w ten sposób falowania sprzedaży, ale i innych procesów, które do niej prowadzą, czyli produkcji, dostaw itd. Taki efekt przybiera na sile niczym kula śnieżna, pnąc się do góry w łańcuchu i powodując tworzenie się nadmiernych zapasów. Dlaczego? Otóż sprzedawca, tworząc większe zamówienie u pierwszego podmiotu w łańcuchu, wysyła sygnał o zwiększonym popycie, ale w rzeczywistości chce mieć po prostu większy zapas na wypadek fluktuacji cen, czy wydłużonego czasu realizacji zamówienia. Kolejny podmiot odbiera sygnał, nie sprawdzając go, również tworząc własne zapasy. Analogiczną sytuację robi każdy kolejny, aż do producenta. W efekcie błędnego przesyłania informacji zaczynają gromadzić się nadmierne zapasy, tworząc efekt byczego bicza.
Taki, najczęściej spontaniczny i nierzeczywisty wzrost popytu prowadzi do zwiększania zamówień w każdym kolejnym ogniwie w łańcuchu pomiędzy sprzedawcą a producentem. Im więcej podmiotów, tym większe zapasy, a co za tym idzie, brak stabilności w działaniach.
Najczęstsze przyczyny efektu byczego bicza
Przyczyny występowania efektu byczego bicza podzielono na dwie kategorie, które wynikają albo z działań operacyjnych, albo z zachowań podmiotów w łańcuchu dostaw. Do pierwszej kategorii zaliczymy m.in. błędne odczytywanie prognoz popytu, liczebność zamówienia, wahania cenowe czy nawet błędny system kontroli, brak regulacji zapasów, aż po czas oczekiwania. Zachowania podmiotów są związane ze strachem spowodowanym brakiem zapasów na magazynie, czy brakiem przeszkolenia personelu.
Efekt byczego bicza najczęściej łagodzi się poprzez koordynację komunikacji na poziomie dostawcy (producenta), a odbiorcy (sprzedawcy). To niepełna informacja, która krąży w łańcuchu, przyczynia się do nasilania efektu, dlatego lepsza komunikacja będzie początkiem w łagodzeniu. Prawidłowe sterowanie zapasami czy redukcja magazynowania towarów na różnych poziomach w łańcuchu dostawy również jest dobrym początkiem ku zmianom.
CZyli kluczem do rozwiazania problemów związanych z efektem byczego bicza jest optymalizacja przepływu informacji, jej brak przekłada się na trudności nie tylko w działach logistyki, ale także np. w gospodarce magazynowej.
By być przygotowanym na te problemny w gospodarce magazynowej istotne jest m.in. posiadanie niezbędnego zaplecza technicznego - chociażby odpowiedniej ilości i konfiguracji systemów składaowania, zbudowanych np. z regałów półkowych oferowanych przez PROMAG S.A.