E-logistyka
W obecnych czasach każdy – czy to klient, przedsiębiorca czy wytwórca, chce optymalizować różnorodne procesy, jak i sprawiać, że będą one finalnie tańsze. Taki trend zaczął być również stosowany w logistyce, wprowadzając coraz to nowsze, innowacyjne rozwiązania, które mają ułatwić przesyłanie paczek czy dużych palet z towarami, skracając drogę i obniżając tym samym koszty.
E-logistyka jest nową gałęzią w logistyce, która prężnie wykorzystuje internet, jak i systemy informatyczne do koordynowania i zarządzania działaniami, które finalnie prowadzą do takiego efektu, że droga produktu prowadzi od wytwórcy prosto do rąk klienta. Omija się tym sposobem magazynowanie towaru czy przekazywanie paczek z rąk do rąk różnych dystrybutorów, handlowców, pracowników na hali i tak dalej.
Do tej pory w logistyce przy wymianie produktu pomiędzy uczestnikami było wiele elementów, które znacząco wpływały na koszt, a tym samym podnosiły cenę towaru. Stosując e-logistykę droga się znacząco skraca, zaledwie do dwóch uczestników – wytwórcy i klienta docelowego. Łatwo jest zauważyć, że produkt omija magazyn i procesy, jakie tam zachodzą (wyładunek, dekonsolidacja, kompletowanie, zabezpieczanie, pakowanie, wysyłanie). Dlatego też koszt relatywnie maleje na korzyść zarówno samego klienta, jak i wytwórcy.
E-logistyka pomaga również w firmach, które zajmują się handlem i łączą klienta docelowego z wytwórcą. I oni nie korzystają w takich sytuacjach z magazynów, a więc ich rola ogranicza się wyłącznie do prowadzenia biura handlowego. Sprzedaż może działać wydajniej, ponieważ cała uwaga jest skupiona wyłącznie na marketingu i obsłudze klienta. Abstrahując od niższych kosztów po wdrożeniu e-logistyki, można też zauważyć, że produkt szybciej dociera do klienta, ale i sam obieg informacji jest znacznie lepszy. Na pytanie, gdzie znajduje się przesyłka, odpowiedź jest dostępna w sieci – często tak precyzyjna, że można oszacować dokładny czas, w którym klient otrzyma gotowy produkt.